Välkommen till Ekonomihjälpen!


"Välkommen till Ekonomihjälpen, hemsidan där Du hittar det mest grundläggande inom Företagsekonomi, Marknadsföring och Aktiekunskap."

Jag heter Nils Adolfsson och har skapat den här hemsidan som mitt projektarbete under mitt sista år på gymnasiet. Anledningen till varför jag valde att skapa en hemsida innehållandes Företagsekonomi, Marknadsföring och Aktiekunskap beror på att jag själv saknade tillträde till något där dessa ämnen sammanfattades. 

Som Diplomerad Gymnasieekonom har jag läst dessa tre kurser och märkt att det finns starka samband kurserna emellan. Vad vore då inte bättre än att sammanfatta ämnena på en och samma sida, tänkte jag. Om så sidan är till hjälp för en endaste elev tycker jag att jag har lyckats! Om det är något Du funderar över så lämna gärna en kommentar under något av inläggen.

Tack för visat intresse och välkommen till Ekonomihjälpen!



Hemsidan bygger på fem kategorier:

- Introduktion, i denna kategori hittar Du information och förord om bloggens uppbyggnad och funktion.

- Begrepp, i den här kategorin hittar Du begrepp, i bokstavsordning, som ofta förekommer inom företagsekonomi.

- Formler, i denna kategori hittar Du formler för centrala uträkningar inom företagsekonomi.

- Aktiekunskap, i denna kategori hittar Du det mest grundläggande rörande aktier och aktiehandel.

- Marknadsföring, i denna kategori hittar Du viktiga begrepp, tips och fakta inom konsten för bra marknadsföring.

- Källor, i denna kategori hittar Du de böcker jag läst och hämtat kunskap ur, innan jag formulerat meningarna med egna ord.

På hemsidan har jag också samlat 25 st länkar som leder Dig till de största bankerna, webbtidningarna samt andra sidor som kan vara till nytta när man arbetar med ekonomi i skolan.



Ekonomiskabegrepp - Begrepp


Begrepp

- Administration. Att sköta ett företag innebär att komma i kontakt med tusen detaljer var dag. Därför är det viktigt att arbetsrutiner läggs upp rätt och se till att allt som görs inom företaget sker med flyt. Det är detta som innebär administrationen inom ett företag.

 

- Affärshändelse. Allt som påverkar företaget ekonomiskt ses som affärshändelser. Det är en transaktion med en motpart som går att registrera. Ett inköp av en leverantör är ett exempel på en affärshändelse.

 

- Affärsidé. Det är det centralaste inom ett företag och är som det låter en idé. Denna idé ska man kunna tjäna pengar på och ska även innehålla svar på frågor som vad ska säljas, till vilka ska det säljas, varför ska de köpa av oss, vilket behov ska vi fylla hos kunderna och hur man ska gå till väga.

 

- Aktiebolag. När man startar företag kan man välja mellan olika företagsformer som innebär olika juridiskt. Aktiebolag är en sådan företagsform och innebär att ägarna saknar personligt ansvar och endast riskerar satsat kapital. Det innebär även att antalet delägare är obegränsat och att dessa blir delägare genom aktieköp. Att starta aktiebolag innebär också att det krävs ett visst aktiekapital för att företaget ska bli ett godkänt. Företag med denna företagsform har oftast AB efter eller i företagets namn.

 

- Amortering. När man avbetalar en skuld kallas det att man amorterar. En amortering är alltså en avbetalning på en skuld som t.ex. ett banklån.

 

- Anbud. Ett anbud, eller offert, är ett affärserbjudande från ett företag till ett annat (eller mellan företag och privatpersoner). Köparen och säljaren använder sig utav anbud för att att fastslå innehåll och pris på affären och dessutom få ett skriftligt underlag på det.

 

- Avkastning. Ett företag satsar pengar och tid med syftet att tjäna något på det. Det man tjänar på sitt arbete eller sina satsade pengar kallas för avkastning och är något alla företagare vill ha.

 

- Avskrivning. Anläggningstillgångar som t.ex. ett företags maskiner minskar hela tiden i värde i takt med tiden. Avskrivning är redovisningsterm man använder inom bokföring för att bokföra dessa värdeminskningar.

 

- Baklängesmoms. Standardmomsen är 25 % men man kan även säga att den är 20 %. Det beror på att om man räknar på priset exklusive moms blir det 25 % men om man räknar på priset inklusive moms blir det 20 %. När man som i det senaste fallet räknar på priset inklusive moms är det baklängesmoms man använt.

 

- Balansrapport, balansräkning. En balansrapport visar ett företags tillgångar på ena sidan och företagets eget kapital samt skulder på andra.

 

- Beställningspunkt. Det är den nivå på en viss vara då det är dags att beställa mer för att undvika att det ska bli tomt på hyllan. Beställningspunkt används eftersom att företag som köper in sina produkter ofta får vänta en tid, leveranstid, innan produkterna kommer och kan säljas.

 

- Bokföring. Det innebär att man för anteckningar, noterar och registrerar ekonomiska händelser som rör företaget.

 

- Brutto. Ordet brutto innebär före avdrag och används ofta i sammanhang då skatt ska betalas. Brutto är då summan innan skatt betalats.

- Bokslut. Det är en sammanställning av företagets bokföring. Vanligtvis innehåller bokslutet resultat och balansräkning.

 

- Break-even. Den försäljningsvolym då intäkterna är lika stora som kostnaderna kallas för break-even. Nollpunkt kan också användas som namn för detta.

 

- Budget. En budget är en plan över framtida ekonomiska händelser och resultat. Notera att det är en plan med siffror man tror kommer stämma, inte verkliga siffror.

 

- Buffertlager. För att inte riskera att vara utan varor efter beställning kan man ha ett buffertlager. Buffertlager används för att minska effekterna av tillfälliga svängningar i efterfrågan på eller tillförseln av en vara.

 

- Bundet eget kapital. Det är kapital som inte kan delas ut till ägarna utan måste användas inom rörelsen.

 

- Debet. Inom dubbel bokföring används debet på ena sidan, den vänstra sidan, av ett T-konto.

 

- Direktreklam. Reklam som kommer direkt till personerna och inte via affischer på stan, kallas för direktreklam. Denna sorts reklam kan förekomma i form av brev genom brevlådan, e-post, sms och mms.

 

- Dröjsmålsränta. Om man betalar någonting för sent kan man drabbas av dröjsmålsränta. Det betyder att man måste betala en extra kostnad p.g.a. sin försening.

 

- Efterfrågan. Om det finns en efterfrågan på en produkt innebär det att det finns en eller flera som är beredd att betala för att få tag på produkten.

 

- Eget kapital. Eget kapital används inom företagsredovisning och man kan hitta ett företags Eget kapital i företagets balansräkning. Eget kapital utgör skillnaden mellan företagets tillgångar och skulder, som också finns i balansräkningen.

 

- Envägskommunikation. När ett företag gör reklam genom masskommunikation så som användning av affischer, annonser och TV-reklam kallas det envägskommunikation. Den här sortens kommunikation är enkelriktad.

- Ekonomisk livslängd. Om man jämför tillgångar och skulder i ett företags balansrapport kan man se företagets ekonomiska livslängd.

 

- Faktura. Ett skriftligt krav på betalning, en räkning, kallas för faktura.

 

- Fasta kostnader. Fasta kostnader är kostnader för ett företag som inte förändras med mängden av t.ex. tillverkningen av produkter. Det är kostnader som hela tiden är detsamma så som lokalhyran.

 

- Finansiera. Att finansiera något innebär att skaffa kapital för något. I uppstarten av företag är det vanligt att man finansierar sig genom riskkapital eftersom man inte har några inkomster från början.

 

- Finansnetto. Finansnetto används i en resultaträkning och är ränteintäkter minus räntekostnader.

 

- Grundbokföring. Grundbokföring är då man bokför affärshändelser så de kan presenteras i den ordning de registrerats, i tidsföljd med andra ord.

 

- Handelsbolag. När man startar företag kan man välja på olika företagsformer som innebär olika saker juridiskt. Handelsbolag är en företagsform som innebär att ägarna måste vara minst två till antalet och ha samma obegränsade ansvar. Ordet handelsbolag ska även ingå i företagets namn.

 

- Huvudbokföring. Huvudbokföring är då man bokför affärshändelser systematiskt i syfte att få en översikt över företagets ställning och resultat. Det innebär att bokföring sker på olika konton.

 

- Högkonjunktur. Goda tider ekonomiskt är synonymt med högkonjunktur. Högkonjunktur innebär att arbetslösheten är låg vilket betyder att folk tjänar pengar och därmed också konsumerar och investerar mycket.

 

- Inflation. Vid inflation sker en allmän prisstegring och våra pengar blir mindre och mindre värda. Man får betala mer för samma sorts vara. Du minns säkert hur Magnum-glassar kostade cirka 15 kronor när du var liten - nu ligger priset över 20 kronor. Riksbanken styr inflationen så den inte blir alldeles för hög, då det skulle få ödesdigra konsekvenser.

 

- Ingående moms. När företag köper in en vara eller tjänst får man betala en ingående moms. Denna moms är ingen kostnad för företaget eftersom den fås tillbaka från staten.

 

- Interimsfordringar. Inom redovisning räknas  förutbetalda kostnader och  upplupna intäkter som interimsfordringar.

 

- Inventarier. Det är sådant som används i ett företags kontorslokal, så som kontorsinredning, telefon, datorer, fax m.m.

 

- Interimsskulder. Inom redovisning räknas upplupna kostnader och förutbetalda intäkter som interimsskulder.

 

- Investering. En investering är ett inköp som man tror kommer ge avkastning i framtiden.

 

- Just-in-time. Det är en princip rörande lagerhantering som innebär att man minimerar lagret och kostnader som kan uppstå för att man har mycket varor på lagret.

 

- Kartell. En kartell är en överenskommelse mellan ett flertal företag inom samma bransch för att slippa den annars normala konkurrensen mellan dem.

 

- Kontoplan. En kontoplan är inom redovisning och bokföring en förteckning över alla de konton företaget använder till sin bokföring.

 

- Kursförlust. Om ett företag handlar med ett utländskt företag med en annan valuta kan eventuella valutaförändringar ge upphov till att företaget förlorar pengar p.g.a. detta.

 

- Kursvinst. Det innebär det motsatta av det ovan – ett företag tjänar pengar på en valutakurs nedgång.

 

- LAS. Lagen om anställningsskydd, förkortat LAS, är en lag som skyddar arbetstagare vid uppsägningar och avskedanden.

 

- Leasing. Ett företag kan istället för köpa maskiner, hyra maskiner och det kallas för leasing. Det behöver inte nödvändigtvis inte innebära leasing av maskiner utan även av bilar t.ex.

 

- Likviditet. Likviditet är ett mått på ett företags betalningsförmåga på kort sikt.

 

- Likviditetsbudget. En likviditetsbudget är en plan på hur man tror att pengarna kommer flöda inom företaget. Det används för att man ska få en översikt över in- och utbetalningar. På så sätt ska man kunna planera kommande in- och utbetalningar.

 

- Lågkonjunktur. Dåliga tider ekonomiskt är synonymt med lågkonjunktur. Då är många arbetslösa och människor i allmänhet köper få saker, förutom det som är absolut nödvändigt. Eftersom efterfrågan är låg får inte företag sälja särskilt mycket vilket innebär att de måste avskeda anställda, som då får ännu mindre pengar att konsumera.

 

- Målgrupp. En målgrupp är en grupp människor som ett företag riktar in sig på och t.ex. formar sin reklam efter.

 

- Netto. Ordet netto innebär efter avdrag och används ofta i sammanhang då skatt ska betalas. Netto är då summan efter att skatt betalats.

 

- Nisch. Att man hittar en nisch innebär att man säljer inom ett begränsat verksamhetsområde där företaget kan specialisera sig. En nisch på marknaden innebär vanligtvis att man har låg konkurrens.

 

- Nyckeltal. Nyckeltal är beräknade tal som man använder för att värdera och kontrollera ett företags ekonomi. Inom aktiehandel är P/e-tal, P/s-tal och Direkt avkastning vanliga nyckeltal.

 

- Omsättning. Ett företags omsättning innebär företagets totala försäljning och är ett bra mått på hur stort företaget är.

 

- Periodisering. Innebär att intäkter och kostnader beräknas för en viss period, t.ex. en månad eller ett år, utifrån inkomster och utgifter.

 

- Pålägg. När man säljer en vara lägger man på en summa på inköpspriset och alltså ökar priset, för att få själva försäljningspriset.

 

- Reklam. Reklam är en åtgärd företag använder för att fånga kundernas uppmärksamhet och användes i tre syften: Skapa uppmärksamhet, Påverka attityder och Skapa märkeslojalitet.

 

- Resultat. Resultat inom företagsekonomi är skillnaden mellan intäkter och kostnader. Är den summan positiv kallas det rörelsevinst, är den negativ kallas den rörelseförlust.

 

- Resultatkonton. Resultatkonton är de konton som används inom bokföring för att registrera inkomster och utgifter.

 

- Resultaträkning. Ett företags resultaträkning är en sammanställning av företagets resultatkonton. Resultaträkningen visar företagets intäkter samt kostnader och ger ett rörelseresultat.

 

- Revisor. En revisor är en utbildad person som arbetar med att granska och kontrollera företags bokföring. Lagen anger att det ska bokföras på ett visst sätt och därför är det viktigt att man gör rätt, då kan vissa företag anlita en revisor.

 

- Räkenskapsår. Ett räkenskapsår är det år som bokföringen omfattar.

 

- Räntabilitet. Räntabilitet är samma sak som avkastning. Alltså det man får tillbaks för satsat kapital och tid.

 

- Rörelsekostnad. Kostnader som inte direkt hör till en speciell vara. Vanliga rörelsekostnader är t.ex. löner och andra personalkostnader, lokalhyra, annonser, avskrivningar mm.

 

- Rörelseresultat. Det begreppet används inom bokföring och är den första delen av ett företags resultaträkning. Rörelseresultatet utgör skillnaden mellan rörelsens intäkter och kostnader.

 

- Rörliga kostnader. Kostnader inom ett företag som varierar med volymen av t.ex. produkttillverkan, kallas rörliga kostnader. Det är en kostnad som varierar med volymen.

 

- Soliditet. Ett företags soliditet beskriver hur förmöget företaget är. Soliditeten anger den del av tillgångarna som eget kapital utgör. Desto större soliditet, desto stryktåligare är företaget.

 

- Täckningsbidrag. Täckningsbidrag används vid produktkalkylering och täckningsbidraget ska täcka samkostnader (kostnader som är gemensamma för alla produkter) i företaget.

 

- Tillgångar. I en balansräkning utgör tillgångar ena sidan och är då lika stort som Eget kapital och skulder.

 

- Total kostnad. Ett företags totala kostnad är en term för summan av företagets rörlig och fast kostnad.

 

- Utbud. Utbud är synonymt med tillgång och är den totala kvantiteten av en vara eller tjänst.

 

- Utgående moms. När företaget säljer en vara eller tjänst läggs en mervärdesskatt på försäljnings- summan (normalt 25 %). Den summan är ingen intäkt för företaget utan ska bokföras på ett särskilt konto och sedan betalas till Skatteverket.

 

- Varukostnad. Det är en kostnad för inköp av varor som man sedan säljer vidare.

 

- Verifikation. En verifikation är ett dokument, t.ex. en faktura som visar att en affärshändelse har hänt och det är dessa som man bokför.

 

- Årsbokslut. När ett företag gör årsbokslut avslutar man den löpande bokföringen för ett räkenskapsår. Man sammanställer sedan alla transaktioner som skett under räkenskapsåret i en balans- och resultaträkning.

 

- Årsredovisning. Ett företags årsredovisning är en formell sammanställning av bokslutet och ska innehålla balans- och resultaträkning, verksamhetsberättelse samt tilläggsupplysningar.

 


Företagsekonomiska formler - Formler



Täckningsbidrag


Täckningsbidrag räknas ut genom:

 

Särintäkter minus Särkostnader

 

eller

 

Intäkter minus Rörliga kostnader

 

 

Täckningsbidrag/styck räknas ut genom:

 

Särintäkt/styck minus Särkostnad/styck

 

eller

 

Intäkt/styck minus Rörlig kostnad/styck

 

 

Totalt täckningsbidrag räknas ut genom:

 

Total intäkt minus Rörlig kostnad

 

eller

 

Täckningsbidrag/styck gånger Antal enheter

 

 


Resultat


Resultat räknas ut genom:

 

Total intäkt minus Total kostnad

 

eller

 

Total intäkt minus Rörlig kostnad minus Fast kostnad

 

eller

 

Totalt täckningsbidrag minus Fast kostnad

 

 


Nollpunktsvolym


Nollpunktsvolym räknas ut genom:

 

Fastkostnad delat med Täckningsbidrag/styck

 

 


Ingående varukostnad


Ingående varukostnad räknas ut genom:

 

Fakturakostad plus Hemtagningskostnad

 

 


Beställningspunkt


Beställningspunkten räknas ut genom:

 

Förbrukning per tidsenhet gånger Anskaffningstid för samma tidsenhet plus Buffert

 

 


Nollpunkt


Nollpunkten räknas ut genom:

 

Total intäkt = Total kostnad (När intäkterna är lika stora som kostnaderna)

 

Totalt täckningsbidrag = Fast kostnad (När Totalt täckningsbidrag är lika stort som Fast kostnad)

 

 


Kassalikviditet


Kassalikviditet räknas ut genom:

 

Omsättningstillgångar minus Varulager delat med Kortfristiga skulder

 

 


Balanslikviditet


Balanslikviditet räknas ut genom:

 

Samtliga omsättningstillgångar delat med Kortfristiga skulder

 

 


Soliditet


Soliditeten räknas ut genom:

 

Eget kapital delat med Totalt kapital

 

 


Räntabilitet på Eget kapital


Räntabilitet på Eget kapital räknas ut genom:

 

Resultat efter finansnetto delat med Eget kapital

 

 

 

 


Affärsidé - Marknadsföring


Affärsidé


Alla företag behöver en klar och tydlig affärsidé för att lyckas bra. Affärsidéen är för många företag något heligt, något som är själva grunden i företaget. Företagets alldeles egna bibel och själ, skulle man kunna säga. En affärsidé behöver dock inte vara en hel bok utan den är oftast en mindre text som beskriver vad företaget gör och står för samt besvarar den viktigaste av frågor – varför kunderna ska välja just dom.

 

En affärsidé ska formas så att den sedan kan fungera som vägvisare inför avgörande val och hjälpa företaget att fatta rätt beslut. När företag väljer sin reklam ska affärsidén hela tiden vara en röd tråd i t.ex. affischerna. Det är den som bör vara basen och ett återgående tema, gärna ska affärsidén också avbildas i form av en slogan eller en bild. Desto lättare affärsidén kommuniceras ut till kunderna – desto bättre kommer man åt sina kunder.

 

När man formar en affärsidé är det en del saker som är viktiga att ta upp:

 

- Varför ska kunderna välja oss?


- Vilka marknader och målgrupper vänder vi oss till?


- Vilka behov hos kunderna kommer vårat företag att fylla?


- Något om själva produkten eller tjänsten som säljs.


- Något om hur man ska gå till väga för att uppfylla de fyra ovanstående.


Strategier - Marknadsföring


Strategier


En strategi är en grundläggande väg eller metod som sätts upp för att nå ett mål. Målet man har som företagare är enkelt – att tjäna pengar. Även andra företag med liknande produkter och tjänster har samma mål, därför är det viktigt att kunderna vänder sig till just oss. För att kunderna ska vända sig till oss behövs strategier för att skilja ut oss från våra konkurrenter, konkurrensstrategier. Man brukar ta upp tre stycken konkurrensstrategier som man som företagare kan välja bland:

 

- Kostnadsöverlägsenhet. Det innebär att man är överlägsen sina konkurrenter genom att ha låga priser. Ett bra exempel på ett företag med sådan strategi är svenska IKEA.

 

- Differentiering. Det innebär att man söker det unika och skilja ut sig från mängden. Man skapar mervärden i sina produkter eller tjänster som kunder är beredd att betala för och som konkurrenterna saknar. Ett bra exempel på ett företag med sådan strategi är Volvo som hela tiden satsar på säkerheten med deras bilar. Säkrare bilar kostar men det är Volvos kunder beredd att betala för.

 

- Fokusering. Det innebär att man som företagare hittar en nisch med sin produkt eller tjänst. Denna strategi liknar differentiering men skiljer sig från det genom att med denna strategi fokuserar man endast på en liten del av marknaden. Man hittar något speciellt med sin produkt för en speciell målgrupp, helt enkelt. Ett företag som säljer saxar för vänsterhänta är ett bra exempel på företag som använder sig av denna typ av strategi.


Segmentering - Marknadsföring


Marknadssegmentering


Marknadssegmentering en av grundstenarna i modern marknadsföring och allt mer viktigt då konkurrensen hårdnar i de flesta branscher. Att marknadssegmentera innebär att man delar in totalmarknaden i mindre delmarknader, som man sedan låter kallar segment. Dessa segment innehåller mindre grupper av människorna som har ungefär samma behov, värderingar och beteende.

 

Tack vare att man delat in totalmarknaden i segment kan man som företagare nu anpassa sin produkt eller tjänst efter segmentets behov, värderingar och beteende. Därmed kan man också anpassa sin reklam och kommunikation så den blir så effektiv som möjligt. Marknadssegmentering är alltså en fråga om att välja en målgrupp att koncentera sig på.


Positionering - Marknadsföring


Positionering


Positionering inom företagande handlar om att skapa sig en plats, att positionera sig, i kundernas medvetande. Med en position på marknaden menas en plats i kundernas hjärnor, att de är medvetna om att vårt företag finns. Positionering är en väldigt långvarig process och för att göra detta bör man ställa fyra grundläggande frågor.

 

- Vilken position har vi nu? Det innebär att man noggrant bör undersöka hur känt vårt företag är och inte luras av fördomar som ”alla känner till vår produkt”.

 

- Vilken position vill vi ha? Det innebär att man måste välja med noggrann eftertanke och med hänsyn till företagets affärsidé, segment och strategi, vilken position man vill ha på marknaden.

 

- Vilka konkurrenter måste vi rubba på? Det innebär att man bör kartlägga vilka konkurrenter man måste bli bättre än för att lyckas. Ibland är det icke lönsamt och rent ut sagt omöjligt att rubba på vissa konkurrenter. Då kan det bara bättre att ta en omväg runt dessa (d.v.s. skapa en annan nisch eller målgrupp) eller hitta på något helt eget i en bransch där inga konkurrenter finns.

 

- Kan vi hålla ut? Det innebär att man tar reda på om företaget kan hålla ut den tid som krävs för att skapa sig en position på marknaden och i kundernas huvuden. Det tar nämligen flera år att göra sig ett namn och då gäller det att vara beredd på detta så företaget inte går i konkurs efter endast ett år. Det krävs dock inte endast pengar utan även envishet att nöta in bilden av företaget hos kunderna och på marknaden, om och om och om igen.


Varumärket - Marknadsföring


Varumärke


Ett företagsvarumärke är ett av de viktigaste företaget har. Det är varumärket som är företagets ansikte utåt. Ett varumärke fungerar ofta som en kvalitetsgaranti, kunden vet om vad denne får när den köper varor från ett speciellt varumärke. En annan viktig funktion som varumärket uppfyller är företagets produkt ska urskiljas från konkurrenternas. Med hjälp av ett varumärke som kan vara allt från en logga till ett ljudspår kan kunderna lättare identifiera ett visst företag. Varumärket kan man säga ger företagets produkter eller tjänster ett ansikte. Om man lyckas skapa ett starkt varumärke kan varumärket i sig bli något som människor betalar för.

 

Ett starkt varumärke skapar något ogripbart, en image som människor helt enkelt vill ha mer än själva produkten eller tjänstens funktion och kvalitet. Namnet på ett företag är en viktig del av ett bra varumärke. För att ett bra varumärke ska skapas, måste ett bra namn ha skapats. När man tänker ut ett namn åt företaget bör man ha följande i åtanke:

 

- Namnet ska ge bra associationer till produkten, dess användningsområde och egenskaper.


- Namnet ska vara lätt och komma ihåg. Men ibland kan rena motsatsen till det också fungera.


- Namnet ska helst urskilja sig från konkurrenteras och vara mer skarpt.


- Namnet ska också gå att kunna använda internationellt och förstås av andra än svenskar.


- Namnet ska kunna registreras som varumärke på företagets viktigaste marknader, enligt varumärkeslagen.


- Namnet kan också bryta mot alla de ovanstående förutom det senaste. Nyskapande med rätt fingertoppskänsla fungerar ofta bäst.


Fyra P-modellen - Marknadsföring


Fyra P-modellen


När man arbetar med marknadsföring finns det en modell som fungerar som en checklista. Modellen tar upp fyra viktiga konkurrensmedel som tillsammans ska hjälpa företagaren att nå det idealiska priset på en produkt, som ska säljas på rätt plats med rätt sorts påverkan (reklam).

 

- Produkt: Själva produktens egenskaper inklusive förpackning. Det är viktigt att produkten speglar av sig i företagets image och affärsidé. Rolex kan t.ex. inte gå ut klockor med dålig kvalité, då skulle hela varumärket förstöras.


- Pris: Prisnivå, tillfälliga prisaktiviteter och rabattsystem.


- Plats: Val av distributionskanaler och distrubitionssystem.


- Påverkan: Arbete med reklam, PR och annonsering. Bearbeting av företagets målgrupper.


Kommunikation - Marknadsföring


Kommunikation


Det räcker inte med att en produkt eller tjänst är bra – kunderna måste också få veta att den är bra. Därför är kommunikationen med sina kunder väldigt viktig. Man brukar skilja på två olika sorters kommunikation med kunderna:

 

- Tvåvägskommunikation. Det är då man för en dialog med sina kunder vilket är mest effektivt. Då kan man kommunicera öga mot öga vilket innebär att man kan ställa frågor och förklara hur bra produkten är utifrån just den kundens funderingar och åsikter. Den här typen av kommunikation är som sagt den bästa, men tyvärr den dyraste.

 

- Envägskommunikation. Då talar man till ett stort antal kunder samtidigt genom affischer, annonser och Tv-reklamer. Envägskommunikation på det är sättet kallas också masskommunikation och baksidan är att man tvingas tala till kunderna istället för med dem. Det positiva med masskommunikation är dock att det är mycket billigare än tvåvägskommunikation.


Reklam - Marknadsföring


Reklam


Reklam ska verka på tre nivåer för att vara så effektiv som möjligt. De tre nivåerna är:

 

- Skapa medvetenhet. Reklamen för en ny produkt bör först få kunderna att veta om att produkten finns överhuvudtaget.

 

- Påverka attityder. Sedan ska reklamen påverka kunderna och få dem att tycka om produkten.

 

- Skapa märkeslojalitet. Till sist ska reklamen få kunderna att komma tillbaks för nya köp. Reklamen på den här nivån ska få kunderna att förstå vilket bra köp dom gjort, så de köper av företaget återigen när det blir dags för nytt.


Vad är egentligen en aktie? - Aktiekunskap


Aktier är ägarandelar


En aktie är kort och gott en ägarandel i ett företag. Desto fler aktier man köper i ett företag – desto större ägare av företaget är man. Som ägare av aktier i ett företag har man rättighet att:

 

- Delta på bolagsstämmor, som är möten där man beslutar om frågor kring företaget

 

- Rösta om beslut på dessa bolagsstämmor. Ju fler aktier man då äger, desto fler röster har man och därmed inflytande över beslut som tas.

 

- Få in pengar genom att ta del av företagets så kallade utdelningar. Det är tillfällen då företag delar ut en del av eller hela företagets årsvinst till sina aktieägare. Det är aktieägarna som röstar om hur stor del som ska delas ut, eller om ingenting ska delas ut utan istället läggas på en investering i form av nya maskiner t.ex.


Värdet på aktier - Aktiekunskap


Värdet på aktier


En aktie kan både öka och minska i värde, som aktieägare vill man att ens aktier ska öka i värde så man så småningom kan sälja dem för mer pengar än vad man köpte dem för. Det som avgör värdet på aktier är tillgången och efterfrågan. Om Du skulle köpa aktier i Ericsson är det tillgången och efterfrågan på just Ericssonaktier som bestämer värdet på dina aktier. Vi använder oss utav ett exempel:

 

Du köpte för en tid sedan aktier i Ericsson och idag släppte Ericsson nyheten att de tillsätter en ny VD.  Den här nye VD’n är väldigt erfaren och har en helt suverän karriär bakom sig. Tack vare den nya VD’n spås nu Ericsson en ljus framtid och då vill ännu fler äga aktier i Ericsson, vilket betyder att efterfrågan ökar. Värdet på Dina Ericssonaktier ökar nu i takt med efterfrågan. Är tillgången av Ericssons aktier dessutom inte särskilt stor, pressas värdet på aktierna uppåt ännu mer.

 

För att förstå hur aktier ökar och minskar i värde kan man också tänka att finns det fler personer som vill köpa dina Ericssonaktier än personer som vill sälja sina Ericssonaktier – då ökar värdet på dina aktier. Om det tvärtom är så att det är fler personer som vill sälja sina Ericssonaktier än personer som vill köpa Ericssonaktier – då sjunker värdet på aktierna.


Varför köpa och ge ut aktier? - Aktiekunskap


Varför köpa och ge ut aktier


Man kan spara pengar på en hel del olika sätt. Det kanske enklaste och vanligaste är att man sparar pengar hos banken på räntekonton. Vissa väljer att spara pengar genom att stoppa dem under madrassen. Andra sparar i guld eller råvaror. Aktier är också ett sätt att man kan spara pengar i och samtidigt ha chans att få bra avkastning, det vill säga att tjäna på sitt sparande. Det är just den där chansen att få bra avkastning som är bra med aktiesparande. Historiskt sett ger aktiesparande överlägset bäst avkastning. De senaste 100 åren har Stockholmsbörsen (mer om den senare) stigit med genomsnitt 10 % per år vilket betyder att del allra flesta tjänar pengar genom att spara i aktier.

 

Varför ger företag ut aktier då? Jo, det är nämligen ett väldigt bra sätt för företagen att få in kapital (pengar) till investeringar. Genom att registrera sig på börsen och bli börsnoterad kan människor köpa aktier i företaget och pengar strömmar då in i företaget. Dock måste företaget självklart lyssna på sina aktieägare vid bolagstämmor sedan också. Att ge ut aktier är ett räntefritt sätt att få in pengar dessutom. Om företag istället

A- och B-aktier - Aktiekunskap


A- & B-aktier

När man köper aktier kan man oftast välja på A-, B- och C-aktier. Det som skiljer de olika aktieslagen åt är hur många röster de ger. A-aktier ger 10-100 röster/aktie på bolagsstämmor och dessa är normalt lite dyrare än B- och C-aktier. Vissa företag, t.ex. familjeföretag vill kanske inte att aktieägarna ska få för stor makt över företaget och kan då välja att inte ge ut några A-aktier överhuvudtaget. B-aktier ger 1 röst/aktie på bolagsstämmor och C-aktier är ännu enklare och ger ingen röst alls. B- och C-aktier köper man om man vill ha tillgång till företagets utdelning men inte har särskilt stort intresse av att påverka genom rösta.


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort
PokerCasinoBonus