Segmentering - Marknadsföring


Marknadssegmentering


Marknadssegmentering en av grundstenarna i modern marknadsföring och allt mer viktigt då konkurrensen hårdnar i de flesta branscher. Att marknadssegmentera innebär att man delar in totalmarknaden i mindre delmarknader, som man sedan låter kallar segment. Dessa segment innehåller mindre grupper av människorna som har ungefär samma behov, värderingar och beteende.

 

Tack vare att man delat in totalmarknaden i segment kan man som företagare nu anpassa sin produkt eller tjänst efter segmentets behov, värderingar och beteende. Därmed kan man också anpassa sin reklam och kommunikation så den blir så effektiv som möjligt. Marknadssegmentering är alltså en fråga om att välja en målgrupp att koncentera sig på.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort
PokerCasinoBonus