Positionering - Marknadsföring


Positionering


Positionering inom företagande handlar om att skapa sig en plats, att positionera sig, i kundernas medvetande. Med en position på marknaden menas en plats i kundernas hjärnor, att de är medvetna om att vårt företag finns. Positionering är en väldigt långvarig process och för att göra detta bör man ställa fyra grundläggande frågor.

 

- Vilken position har vi nu? Det innebär att man noggrant bör undersöka hur känt vårt företag är och inte luras av fördomar som ”alla känner till vår produkt”.

 

- Vilken position vill vi ha? Det innebär att man måste välja med noggrann eftertanke och med hänsyn till företagets affärsidé, segment och strategi, vilken position man vill ha på marknaden.

 

- Vilka konkurrenter måste vi rubba på? Det innebär att man bör kartlägga vilka konkurrenter man måste bli bättre än för att lyckas. Ibland är det icke lönsamt och rent ut sagt omöjligt att rubba på vissa konkurrenter. Då kan det bara bättre att ta en omväg runt dessa (d.v.s. skapa en annan nisch eller målgrupp) eller hitta på något helt eget i en bransch där inga konkurrenter finns.

 

- Kan vi hålla ut? Det innebär att man tar reda på om företaget kan hålla ut den tid som krävs för att skapa sig en position på marknaden och i kundernas huvuden. Det tar nämligen flera år att göra sig ett namn och då gäller det att vara beredd på detta så företaget inte går i konkurs efter endast ett år. Det krävs dock inte endast pengar utan även envishet att nöta in bilden av företaget hos kunderna och på marknaden, om och om och om igen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort
PokerCasinoBonus