Varumärket - Marknadsföring


Varumärke


Ett företagsvarumärke är ett av de viktigaste företaget har. Det är varumärket som är företagets ansikte utåt. Ett varumärke fungerar ofta som en kvalitetsgaranti, kunden vet om vad denne får när den köper varor från ett speciellt varumärke. En annan viktig funktion som varumärket uppfyller är företagets produkt ska urskiljas från konkurrenternas. Med hjälp av ett varumärke som kan vara allt från en logga till ett ljudspår kan kunderna lättare identifiera ett visst företag. Varumärket kan man säga ger företagets produkter eller tjänster ett ansikte. Om man lyckas skapa ett starkt varumärke kan varumärket i sig bli något som människor betalar för.

 

Ett starkt varumärke skapar något ogripbart, en image som människor helt enkelt vill ha mer än själva produkten eller tjänstens funktion och kvalitet. Namnet på ett företag är en viktig del av ett bra varumärke. För att ett bra varumärke ska skapas, måste ett bra namn ha skapats. När man tänker ut ett namn åt företaget bör man ha följande i åtanke:

 

- Namnet ska ge bra associationer till produkten, dess användningsområde och egenskaper.


- Namnet ska vara lätt och komma ihåg. Men ibland kan rena motsatsen till det också fungera.


- Namnet ska helst urskilja sig från konkurrenteras och vara mer skarpt.


- Namnet ska också gå att kunna använda internationellt och förstås av andra än svenskar.


- Namnet ska kunna registreras som varumärke på företagets viktigaste marknader, enligt varumärkeslagen.


- Namnet kan också bryta mot alla de ovanstående förutom det senaste. Nyskapande med rätt fingertoppskänsla fungerar ofta bäst.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort
PokerCasinoBonus