Strategier - Marknadsföring


Strategier


En strategi är en grundläggande väg eller metod som sätts upp för att nå ett mål. Målet man har som företagare är enkelt – att tjäna pengar. Även andra företag med liknande produkter och tjänster har samma mål, därför är det viktigt att kunderna vänder sig till just oss. För att kunderna ska vända sig till oss behövs strategier för att skilja ut oss från våra konkurrenter, konkurrensstrategier. Man brukar ta upp tre stycken konkurrensstrategier som man som företagare kan välja bland:

 

- Kostnadsöverlägsenhet. Det innebär att man är överlägsen sina konkurrenter genom att ha låga priser. Ett bra exempel på ett företag med sådan strategi är svenska IKEA.

 

- Differentiering. Det innebär att man söker det unika och skilja ut sig från mängden. Man skapar mervärden i sina produkter eller tjänster som kunder är beredd att betala för och som konkurrenterna saknar. Ett bra exempel på ett företag med sådan strategi är Volvo som hela tiden satsar på säkerheten med deras bilar. Säkrare bilar kostar men det är Volvos kunder beredd att betala för.

 

- Fokusering. Det innebär att man som företagare hittar en nisch med sin produkt eller tjänst. Denna strategi liknar differentiering men skiljer sig från det genom att med denna strategi fokuserar man endast på en liten del av marknaden. Man hittar något speciellt med sin produkt för en speciell målgrupp, helt enkelt. Ett företag som säljer saxar för vänsterhänta är ett bra exempel på företag som använder sig av denna typ av strategi.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort
PokerCasinoBonus